Uprawnienia wynikające z posiadania certyfikatu księgowego
Certyfikaty księgowe to uprawnienia, które pozwalają na prowadzenie w ramach oferowanych usług – ksiąg rachunkowych. Wykaz osób posiadających takie certyfikaty można znaleźć na strona Ministerstwa Finansów.
Warunki uzyskania certyfikatu księgowego
O certyfikat księgowy mogą ubiegać się osoby, które ukończyły studia wyższe na kierunku związanym z rachunkowością oraz posiadają minimum trzyletnie, udokumentowane doświadczenie w księgowości. O certyfikat mogą ubiegać się także osoby ze średnim wykształceniem, które posiadają udokumentowaną, dwuletnią praktykę księgową oraz pozytywnie zdadzą egzamin organizowany przez Ministerstwo Finansów.
Udokumentowanie praktyki
Za praktykę w księgowości uznawane jest prowadzenie dokumentacji księgowej, przygotowywanie sprawozdań finansowych, wycenę aktywów i pasywów oraz badanie sprawozdań finansowych pod nadzorem rewidenta.
Prowadzenie ksiąg rachunkowych bez certyfikatu
Osoby wpisane na listę biegłych rewidentów oraz doradców podatkowych mogą prowadzić księgi rachunkowe bez konieczności posiadania omawianego certyfikatu.